14 April 2011

Belajar hiragana & katagana secara online Part I

Sudah agak lama saya tidak buat kelas bahasa jepun. Terasa rindu nak bercakap dalam bahasa jepun. Kalau dulu saya ada jugak membuat kelas bahasa jepun untuk berkongsi dengan sesiapa berminat untuk belajar bahasa jepun. Selain itu, kelas bahasa jepun yang saya buat jugak memberikan peluang kepada saya untuk refresh balik kanji-kanji dan bumpo yang dalam lama terkaram dalam otak saya. Kalau berkesempatan, mungkin saya akan adakan balik kelas bahasa jepun percuma saya ini. Itupon kalau ada sambutan yang mengalakkan. Kita tunggu sahaja.

Kali ini saya bukan nak mengajar bahasa jepun, bukan tak nak mengajar tetapi dengan masa yang cemburu dengan saya, tak sempat nak buat post khas untuk memulakan kelas saya secara online. Saya mahu berkongsi dengan anda sumber-sumber dari internet yang boleh anda cuba untuk belajar bahasa jepun. Jika anda search di internet, anda mungkin terjumpa website-website yang bagus untuk memulakan perjalanan untuk belajar bahasa jepun. Saya hanya hendak berkongsi antara website yang saya selalu lawati untuk belajar bahasa jepun.

Mari kita mulakan dengan hiragana dan katagana. Anda boleh refer link di bawah:
1.  Japanese-lesson.com
Website yang berguna kepada yang baru untuk mula belajar bahasa jepun. Anda boleh belajar bagaimana untuk menulis hiragana dan katagana. Anda juga boleh berlatih menggunakan PDF di dalam website ini dan jangan risau, kesemua dalam bahasa inggeris.

2. Online Nihongo
Di sini anda boleh membuat latihan sambil belajar hirgana dan katagana. Anda boleh juga cabar diri anda dengan quiz yang disediakan. Jangan takut jawapan disediakan.

3. JOSHU
Simple tapi anda boleh berlatih dengan mengunakan flash card yang ada dalam website ini. Anda boleh juga menonton video budaya jepun dari sudut pandangan pelajar american university

4.  Teach Yourself Japanese
Owner website ini adalah seorang japanese yang minat dalam mengajar bahasa jepun. Susunan yang kemas dan senang untuk diikuti.

Cukup untuk kali ini. Nanti saya update lagi pada part yang lain. Banyak lagi sebenarnya link yang saya nak kongsikan. Anda cuba dulu 4 website yang ini dahulu. Kalau ada kesempatan saya akan komen sedikit bahagian-bahagian yang anda boleh cuba di setiap website yang telah saya masukkan dalam blog saya ini. Jangan tangguhkan masa anda untuk mencuba setiap website di atas. Selamat mencuba!!!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites