23 April 2011

Belajar Bahasa Jepun secara Online - AJALT

Kali ini saya ingin berkongsi satu lagi website yang menarik untuk anda cuba. Saya belek-belek website ini dan saya rasa ianya amat menarik untuk dikongsikan dengan rakan-rakan yang ingin belajar bahasa jepun. Jom kita lihat apa yang ada dalam website ini.

Pertamanya saya nampak website ini berguna untuk anda yang ingin belajar asas kepada perbualan, perbendaharaan (vocab), membaca, tatabahasa dan banyak lagi. Terdapat juga perbualan dan  pembacaan untuk yang sudah menguasai bahasa jepun tetapi ingin untuk mempertajamkan lagi kemahirannya.

Saya amat tertarik pada beberapa bahagian di dalam website ini. Antaranya:

Survival Japanese
Di sini akan dapati beberapa perbualan atau dialog yang amat berguna untuk anda terus hidup (survive) jika anda dicampakkan ke negara jepun. Anda boleh terus gunakan tatabahasa, perbendaharaan dan perbualan yang ada di dalam bahagian ini. Jadikan bahan di dalam website ini sebagai persediaan bagi anda sebelum pergi ke Jepun. Pengalaman saya, ramai yang bertanya kepada saya, apa yang perlu di hafal sebelum pergi ke jepun. Kadang kala yang bertanya adalah pekerja yang di hantar ke jepun untuk menjalani latihan atau urusan kerja. Jadi, bahagian ini adalah yang paling sesuai untuk jawapan kepada pertanyaan tersebut.

Real World Japanese
Di sini anda boleh dapati perbualan harian yang boleh dipraktikkan. Anda boleh pilih mengikut situasi / senario yang berbeza dan tingkatkan "level of difficulty" mengikut selera anda. Di sini anda akan belajar kepelbagaian untuk menggunakan bahasa jepun. Dari ayat yang mudah sampai ke ayat yang lebih rumit (dalam konteks jepun, ayat yang sopan). Jika anda ingin berlatih "listening", anda boleh OFF kan tulisan dan anda akan hanya dengar perbualan sahaja.

Bahan yang ada disini adalah untuk melengkapkan isi buku "Japanese For Busy People". Anda boleh belajar cara membaca angka, masa dan tarikh kalendar. Anda juga boleh belajar kata kerja dan kata sifat yang asas di sini.



Sebenarnya banyak lagi yang anda boleh dapati dari website ini. Hanya 3 contoh sahaja yang saya ceritakan di atas. Yang lain anda boleh layari sendiri. Bahan-bahan yang terdapat di dalam website ini adalah sebenarnya dicipta oleh AJALT, Association For Japanese Language Teaching. Banyak bahan rujukan yang telah dikeluarkan oleh AJALT, anda boleh rujuk di sini. Antara yang sering kita nampak "Japanese for Busy People Series". Buku ini sering di rujuk oleh tenaga pengajar bahasa jepun.

Anda berminat nak dapatkan buku ini? Meh saya kongsi sementara boleh kongsi. Tapi ingat jangan gunakan buku ini untuk tujuan mendapatkan keuntungan. Tanamkan dalam niat masing-masing yang buku ini hanya untuk tujuan pembelajaran. Cuba dahulu "Japanese For Busy People I", jika ada permintaan yang tinggi, saya akan pikirkan bagaimana nak kongsi dengan anda buku-buku rujukan yang baik ini.

Macam biasa, selamat mencuba!!!

UPDATE: website; http://www.ajalt.org/e/online/online.html

4 comments:

Assalamualaikum...
Singgah belajar jepun sini :D
Tq sebab bagi link2 yang best

mane yang mampu jer..nak buat note sendiri mcm tak sempat..so kongai jer web2 yg menarik..byk sebenarnye kat internet..harap dapat sesuatu dari perkongsian kat blog ni..

いろいろとおせわになりありがとうございます!

Assalamualaikum saudara,

Terima kasih untuk link yang diberi. Sangat berguna kepada saya. :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites