23 March 2011

Kelas Bahasa Jepun 1

Kelas pertama tertumpu kepada penggunaan Hiragana, Katagana dan Kanji dalam bahsa jepun. Jadual dibawah perlu dihafal oleh anda untuk memastikan anda tak tersangkut dalam kelas. Ini kerana hiragana dan katagana adalah asas dalam mempelajari bahasa jepun. Seperti yang ditekan dalam kelas, latih tubi adalah "keypoint" menghafal kesemua hiragana dan katagana tersebut. Anda boleh membuat nota kecil dan tuliskan hiragana dan katagana tersebut untuk senang anda membuka dan membaca sambil menghafal. Selain dari itu, anda juga boleh "mencabar" diri anda sendiri dengan bermain kad seperti yang saya tunjuk di dalam kelas. Ianya banyak membantu anda dalam menghafal. Tak percaya anda boleh cuba sekarang!!



Selain dari menghafal terus dari jadual, anda boleh juga membuat latih tubi seperti yang diedarkan di dalam kelas. Menulis mengikut cara yang betul dapat membantu anda untuk mengingat bentuk hiragana dan katagana tersebut. Jangan malu untuk membuka mulut semasa anda menulis. Jika ada 20 kotak untuk menulis KA, sebut dengan kuat-kuat perkataan KA sambil menulis. Ini kerana otak anda lebih akan mengingat input yang anda berikan iaitu demographic input semasa anda menulis dan input bunyi yang anda kuarkan semasa menulis. Habiskan kesemua hiragana dan katagana yang ada didalam latih tubi tersebut.


 Sebagai mengisi masa rehat anda, saya dedahkan dengan beberapa basic ucapan dalam bahasa jepun. Saya tahu, anda mungkin "stress" dan "boring" dalam menghafal hiragana dan katagana. Jangan risau, next topic saya adalah macam mana nak menghadapai tekanan dan stress dalam belajar bahasa jepun ini. Ok, untuk menghilang kan stress anda, saya mahu anda luahkan ataupon lontarkan suara anda menyebut ucapan-ucapan ini. Mari mencuba...

おはようございます(Ohayo gozaimasu) - Good Morning
こんにちわ (Konnichiwa) - Good afternoon
こんばんは (Konbanwa) - Good evening
さよなら (Sayanora) - selamat tinggal
おやすみなさい (Oyasumi nasai) - Good Night
ありがとうございます (Arigatogozaimasu) - thank you
どういたしまして (douitashimasite) - you are welcome
すみません (Sumimasen) - Execuse Me
わかります(Wakarimasu) - understand
わかりません (Wakarimasen) - not understand
ちょっとまってくだだい (Chotto Mattekudasai) - wait awhile

Dengan senyuman, anda melontorkan ucapan arigatogozaimasu boleh menghilang kan stress anda. Sentiasa berterima kasih kepada Umpanya Segala Ilmu dan juga kepada orang sekeliling kita boleh menenangkan jiwa anda. Kalau tak percaya, sekali lagi ARIGATOGOZAIMASUUUUUUU.

Kepada yang datang ke kelas pertama saya, mereka diberikan kerja rumah iaitu menukarkan lirik KIRORO - Mirai He kepada hiragana. So kepada yang tidak hadir, anda boleh juga membuatnya. Tetapi pastikan anda sudah mengabiskan kesemua hiragana dan katagana. Ini adalah liriknya.

Hora ashimoto wo mitegoran
Kore ga anata no ayumu michi
Hora mae wo mitegoran
Are ga anata no mirai
Haha ga kureta takusan no yasashi sa
Ai wo idaite ayume to kurikaeshita
Ano toki wa mada osanakute imi nado shiranai
Sonna watashi no te wo nigiri
Issho ni ayundekita
Yume wa itsumo sora takaku aru kara
Todokanakute kowai ne dakedo oitsuzukeru no
Jibun no story dakara koso akirametakunai
Fuan ni naru to te wo nigiri
Issho ni ayundekita
Sono yasashi sa mo toki ni wa iyagari
Hanareta haha e sunao ni narezu
Mirai e mukatte yukkuri to aruite yukou

Anda boleh sambil buat kerja rumah sambil mendengar lagu tersebut disini. Kiroro-Mirai he

Selamat mencuba dan jumpa di kelas yang akan datang. Ingat, kesemua terletak di bahu anda samada untuk belajar bahasa jepun atau tidak. Saya hanya boleh "guide" anda, tapi saya tak boleh nak paksa anda. Stress dan pressure pasti ada.

" No Pressure, No Diamonds "

2 comments:

hehehe rupe nye FB mari belajar bahasa jepun tu en syed punye ye, sy pun tgh berusaha nak mengahafal hiragana sbb jeles kat ofis sume org pandai ckp bahasa jepun! jd sy nak ckp mcm mereka semua...huu

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites